Islamic Widget

Wednesday, May 15, 2013

ilmu mantik

ape itu ilmu mantik?
ilmu kira-kira lah..
ape itu ilmu kira-kira?
ilmu matematik lah..
banyak pulak tanye kan! loyar buruk! #ehh bajet lawak.. :3

nak share something..tapi rasenye semua dh taw kot.. aaa...ana peduli ape, sharing is caring! hew3~

just nak share pasal nak taw muka surat juz-juz dalam buku ayat-ayat cintaNya sahaja..ha..dalam al-quran version rasm Uthmani, ayat2 al-quran ada dibahagikan kepada 30 bahagian yakni juzuk or juz!
dan setiap muka surat juzuk ini boleh dicari dengan mudah.. iaitu nombor juzuk yang ingin dicari didarabkan dengan 2, tolakkan dengan 2 dan kemudian just ditambahkan dengan nombor 2 pada belakangnya.. 

sebagai contoh, jika kita ingin mencari juz 30, maka 30*2-2=58! kemudian, hasil tersebut ditambahkan dengan nombor 2 pada belakangnya,maka jadilah 582! therefore, juz 30 berada di page 582 dalam al-quran version rasm Uthmani!  cube antum2 check, kalau salah, aasif ya!

then, let's check the application of maths to increase our iman and a'mal in our daily life! just see the picture below..



no need to give the answer to me, just answer it in deep in our heart!  

ahaa... how? answer, think, and reflect to ourselves :)

ok, that's all..
mari kita beramal, mudah-mudahan ianya  diterima oleh Allah swt, dan tidak mustahil menjadi asbab kita tidak dicampakkan ke dalam neraka..

sebabnya, pernah terbaca kisah di mana, tatkala Allah swt ingin mencampakkan seorang hambaNya ke dalam neraka berikutan dosa yang dilakukannya, but then,surah or ayat-ayat al-quran claim that "xkan Kau mahu campakkan aku ke dalam neraka sekali? orang ini selalu membaca ku sebelum dia tidur dan menghafaz aku"..ceritanya lebih kurang begitulah..kalau xsilap, this story more on the khafilat of reading surah al-mulk.. ending dia, hamba tersebut telah dimasukkan ke dalam syurga..wallahhu'alam..

bak kata seorang rakan di muka buku, maklumat kat internet nih bukan semua nya betul, perlu ditapis, dikaji dan dipelajari.. hehe~ #quoted 

jadi, selamat mencari dan menimba ilmu ea! dan juga beramal.. kalau ada ilmu lebih2 tu, jangan malu2 untuk share ye wallahhu'alam ;))

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...