Islamic Widget

Monday, April 15, 2013

pRiNcIpLe!

bernoulli priinciple.. ??

no..it's not about the science principles..but life principle! ha..did we ever have at least, a principle that we hold tightly in our life? we know about ourselves better than others! hee~

dah lame x gune english, pening kepala nak pikir ayat..kih3~ mari gunakn bi...bahasa ibunda ;)

principle or prinsip hidup...actually, memang x pernah fikirkan sehinggalah menginjak umur 17 tahun..time tu, kire nya form 5.. nak buat majalah tahunan sekolah, tetibe ada pula ditanya mengenai mengenai prinsip yang dipegang dalam hidup..EERRRRRR! pening kepala duduk fikir..

sejak daripada tu, mulalah memikirkan ape benda prinsip hidup yang aku pegang setakat nih..mencari dan terus mencari..akhirnya, jumpa juga..terkesan dengan kata2 dari ayahanda hainizam..x ingat yang exact words, tp lebih kurang lah ye..

***walau sejahat mane sekalipun kita, hatta, kita seorang pemabuk ataupn peminum arak sekalipun, kita wajib or bertanggung jawab menasihati orang lain supaya jangan minum arak
rasanya, macam famous taw ayat ni, tapi x sure ada dalam hadis ke x..so,sebab tertarik n mendapat impak dr ayahanda hainizam kot dengan ayat ni, maka itulah cuba untuk berpegang teguh sehingga kini, dan insyaAllah sampai bila2..

klau x silap, ayat nih menekankan tentang kewajipan berdakwah..jadi kiranye, x kira sama ada kita nih baik ke, jahat ke, kne lah kita sampaikan ye, dakwah...amar makruf, nahi mungkar :)

kadang2 macam selalu juga share something yg baik2, tetapi terasa hipokrit juga sebab tindakan tidak selari dengan akhlak..astaghfirullah ;(

hurm..dulu ada juga terdengar ustaz bercerita tentang seorang sahabat rasulullah s.a.w tapi x ingat pula nama nya..alkisahnya dia seorang 'alim tetapi tidak pernah pun melakukan solat malam..tapi dalam kalangan masyarakat telah heboh mengenai dirinya bahawa dia seorang yang rajin bangun malam untuk menunaikan solat tahajjud..jadi, disebabkan cerita mengenai nya itu tersebar meluas, beliau tidak menceritakan bahawa dia tidak pernah melakukannya, sebaliknya, semenjak dari itu beliau telah bangun untuk solat malam dan istiqamah pada malam-malam seterusnya..

apa yang ingin disampaikan ialah...

jika sesuatu cerita yang baik mengenai diri kita, 
walaupun kita tidak pernah melakukannya, 
janganlah kita menidakkannya..
tetapi,
berusahalah menjadikan diri kita seperti apa yang diperkatakan,
ianya juga sebahagian dari dakwah,
berdakwah dengan akhlak namanya..

wallahhu'alam


Add caption

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...