Islamic Widget

Wednesday, October 9, 2013

sabar sebahagian daripada iman

ya Allah, terus menerus dugaan mendatang..ku cuba berpegang teguh pada prinsip bersabar itu sebahagian drpd iman..

namun, apakan daya, acap kali prinsip yg dipegang menjadi goyah,..ibarat seperti dedaun yang bergoyang tatkala disapa angin yang datang bertandang..yang adakala nya gugur mencium bumi..

benar, sabar itu ada hadnya..namun, bila direnung kembali sabarnya kekasih hati, Baginda Rasulullah s.a.w. , aku sedar, dugaan yg datang tidaklah sehebat dugaan yg terpaksa dihadapi Baginda..

aku hanyalah seorang insan biasa dan begitu jika ingin dibandingkan dengan Baginda..sama sekali terlalu jauh..itulah alasan yg sering kali bermain di minda..

namun, bukankah budi pekerti Baginda itu untuk dicontohi?! Allahhu Akbar..

kadang kala banyak sungguh fikiran kotor yang datang hinggap di benak hati, sehinggakan timbul perasaan amarah..akan tetapi,Alhamdulillah, aku telah dididik supaya bukan menjadi pedendam..

benda yang datang tidak lain dan tidak bukan adalah ujian..

walaupun sedar diri ini cepat sensitif dan mudah marah, ia juga cepat hilang..bila diungkap kembali, sungguh banyak ibrah yang dpt dicungkil..

melihat beliau buat pelbagai benda yang tidak menyenangkan hati, sungguh teruji perasaan ini..teringat pula kisah nabi musa dan khidir

ingin juga dikongsikan kata seorang teman, jangan diluahkan apa yang terbuku di jiwa kepada manusia..sebaliknya kembalilah kepada sang Pencipta..

bila masa berlalu, sedikit demi sedikit, dengan izinNya, aku dapat melihat sesuatu yang sungguh istimewa..bahkan juga, sedikit sebanyak mematangkan diri ini..

walaupun amat sukar dan sungguh terluka untuk menerima apa yang berlaku, moga ia mampu mentarbiyyah hati ini untuk menerima sesuatu dengan lapang dada..setiap yang beliau lakukan pasti ada sebabnya..cuma hati aku yang buta atau sengaja untuk tidak melihatnya..barang kali, sudah banyak titik2 hitam yang melekat di hati..

ya Allah, berikanlah aku kekuatan agar aku mampu menempuhi dugaan yang mendatang ini..moga Engkau berikan hidayah kepada diriku ini..Amin~

“Wahai hambaKu, barangkali kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan barangkali kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”

wallahuallam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...